تاریخ انتشار:۲۳:۴۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه نشان‌داد با عادی انگاری نباید زمینه را برای ایجاد بحران در کشور مهیا کرد بخصوص آنکه در ایام پایانی سال میزان رعایت پروتکل‌ها به حد چشمگیری سیرنزولی داشته و کودکان قربانیان کرونا درخرید شب عید شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

بررسی نرخ ابتلای روزانه در آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد بازهم ویروس چموش کرونا توانسته خودی نشان داده و کاملا زیرپوستی روند صعودی گستره فعالیتش را در سراسر کشور ادامه دهد، اما نکته اصلی اینجاست که به گفته کارشناسان در شرایط پیک ششم کرونا که فعالیت ویروس جهش یافته امیکرون در ایران تثبیت شده ظاهرا کودکان قربانیان اصلی فعالیت ویروس منحوس شده‌اند.

به گفته کارشناسان این اتفاق اگرچه مربوط به تغییرات فعالیت ویروس منحوس می‌شود اما واقعیت امر اینجاست که تغییر رفتاری و البته شرایط اجتماعی نیز در این زمینه بی‌اثر نبوده است چون در پیک ششم احتمالا با درنظر گرفتن سطح ایمنی بالای میان بزرگسالان ویروس کرونا فرصتی پیدا کرده تا خود را در رده‌های سنی پایین‌تر فعالتر نشان دهد و در همین راستا سایه عادی انگاری اجتماعی و کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بزرگسالان فرش قرمز را برای ویروس منحوس پهن کرده است که اکنون شاهد نرخ بالای ابتلای کودکان به بیماری کرونا در پیک ششم شده‌ایم.

در این زمینه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چندی پیش رسماً در گفت وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در ابتدای پاندمی یعنی حدود 24 ماه قبل تنها دو درصد از مبتلایان کودکان بودند و این باور در افکار عمومی ایجاد که کودکان دربرابر ویروس کرونا مصونیت داشته و مبتلا نمی‌شوند اما رفته رفته در پیک‌های بعدی بخصوص پیک سوم به بعد دیدیم نرخ ابتلای کودکان با رشد 8 درصدی به حدود 10 درصد رسید.

عبدالله کریمی در ادامه افزود: البته این روند با درنظر گرفتن شرایط اجتماعی و طولانی شدن فعالیت ویروس در سراسر کشور باعث شد تا در پیک دلتا نرخ ابتلای کودکان به بیماری کرونا دوباره رشدی قابل توجه داشته و به سطح 25 درصد رسید که درنهایت با تایید ورود امیکرون و آغاز پیک ششم اکنون شاهد نرخ ابتلای 35 درصدی کودکان از کل موارد ابتلا شده‌ایم.

کریمی معتقد است نرخ اشغال تخت‌های بیمارستانی با کودکان مبتلا به کرونا که شرایط مناسبی ندارند در دو پیک آخر قابل توجه بوده به صورتی که آمارهای جهانی نشان می‌دهد در پیک دلتا گذشته میزان نرخ اشغال تخت‌های بیمارستانی مرتبط با کودکان نسبت به پیک‌های قبلی رشدی معادل چهاربرابر داشته و در پیک فعلی با فعالیت امیکرون دوباره شاهد جهش دوبرابری نرخ اشغال تخت‌ها نسبت به پیک پنجم هستیم.

وی درباره دلایل این جهش ناگهانی تاکید کرد: علت مهم ابتلای بیشتر کودکان به کرونا در پیک جدید، تاخیر در واکسیناسیون کودکان است، گروهی از متخصصان عفونی اطفال چند ماه پیش به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادند که زودتر واکسیناسیون کودکان را شروع کنند. اگر به توصیه این کارشناسان توجه می‌کرد و واکسیناسیون کودکان زودتر شروع می‌شد میزان درگیری کودکان به کرونا کمتر می‌شد. در هر صورت واکسیناسیون کرونا برای کودکان با تاخیر شروع شد و البته همزمان با شروع پیک ششم، بازگشایی مدارس هم اعلام شد و به علت حضور بیشتر کودکان در محیط‌های جمعی و اجتماعی به طور طبیعی میزان ابتلای کودکان به کرونا در این دوره بیشتر است.

این فوق تخصص عفونی اطفال می‌افزاید: البته همزمان با افزایش خطر سویه امیکرون در ماههای اخیر میزان واکسیناسیون کرونا برای بزرگسالان بیشتر شد و عده قابل توجهی از بزرگسالان در کشور واکسن کرونا را دریافت کردند به همین علت نسبت و سهم ابتلای کودکان به کرونا در مقایسه با پیک‌های قبلی بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه در پیک امیکرون، بر خلاف سویه‌های قبلی مثل بتا، دلتا و آلفا سویه اول کرونا، در بسیاری از موارد ابتلا درگیری ریه و دستگاه تحتانی تنفسی را نداریم به همین علت شدت ابتلا در افراد مبتلا کمتر است و به همین علت درصد مرگ و میر نیز در مقایسه با دوره‌های قبل پایین‌تر است اما میزان ابتلا بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: به نظر من علت اصلی اینکه درصد ابتلای کودکان بیشتر شده، این است که بزرگسالان واکسن زده‌اند و میزان ایمنی در آنان بیشتر شده اما کودکان واکسن نزده‌اند و میزان ایمنی کودکان علیه کرونا کمتر است و علت دوم بازگشایی مدارس و حضور بیشتر کودکان در جامعه است. البته این احتمال وجود دارد که طبیعت امیکرون به گونه‌ای باشد که بیشتر از سویه‌های قبلی کودکان را مبتلا کند؛ هرچند این پیش‌بینی هم وجود داشت که ممکن است در سویه جدید تا 40 درصد افزایش ابتلای کودکان را به کرونا داشته باشیم اما علت علمی آن هنوز مشخص نیست.

این درحالی است که کارشناسان با درنظر گرفتن تمام موارد مطرح شده قبل تاکید می‌کنند در شرایط فعلی با توجه به قدرت سرایت بسیار بالای امیکرون در جامعه لازم است والدین نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از قبل توجه داشته باشند چون اکنون ظاهرا قربانیان پیک ششم را باید کودکان دانست که مستقیم به دلیل رفتارهای غیر اصولی والدین و البته سایر بزرگسالان درگیر بیماری شده و تعدادی از آنها با رویاهایشان برای همیشه خداحافظی می‌کنند.

"اُمیکرون" تا چند روز قابل سرایت است؟

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: یک فرد مبتلا به سویه امیکرون به مدت 10 تا 14 روز می تواند این بیماری را به دیگران انتقال دهد.

حسین زمانیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه مدت سرایت سویه "اُمیکرون" نسبت به سویه "دلتا" کمتر شده، گفت: در سویه دلتا فرد بیمار تا سه هفته قابلیت انتقال و سرایت بیماری به دیگران را داشت که این مدت در سویه "اُمیکرون" کاهش یافته است.

وی افزود: اوایل شیوع این سویه تصور بر این بود که تا یک هفته این سویه قدرت سرایت دارد که هم اکنون زمان آن بیشتر شده و 10 تا 14 روز برای سرایت این سویه تخمین زده می‌شود.

زمانیان گفت: در همین راستا توصیه می‌شود افراد حتما هفته اول را در قرنطینه مانده و هفته دوم با رعایت جدی پروتکل‌ها و بویژه استفاده از ماسک می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به خطرات سویه "اُمیکرون" گفت: برخلاف تصور اولیه‌ای که در خصوص آن وجود داشت که ریه را درگیر نمی‌کند، حالا شاهد موارد بسیاری از درگیری ریه در بیماران هستیم.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از تخت های ویژه با بیماران مبتلا به اُمیکرون پر شده و برخی از آنها 80 تا 90 درصد درگیری ریه دارند.

زمانیان گفت: علائم سرفه بسیار، تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون نشانه های درگیری ریه است و افراد در صورت مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

زمانیان خاطرنشان کرد: اُمیکرون نسبت به سویه های قبلی خفیفت‌تر است، اما این به معنی بی خطر بودن این سویه نیست و خطر آن قطعا برای افرادی که واکسن نزده اند به مراتب بیشتر است.

وی افزود: در حال حاضر عمده موارد مرگ و میر و بیماران بدحال مربوط به افرادی است که واکسن تزریق نکرده یا واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین